״ דברים שרואים משם לא רואים מכאן: טיפול בהורים למתבגרים בראייה התייחסותית״

 

מרצןת: ד״ר אוריה תשבי וד״ר אסתר במברגר

מיקום: תיכונט, רחוב שושנה פרסיץ 3, תל אביב

תאריך:  שישי ה- 29.1.16 בין השעות 0830-1400

 

גיל ההתבגרות הוא גיל של שינויים משמעותיים אצל המתבגר, המשפיעים על אופי הקשר עם  הוריו. שלב זה  דורש מההורים  שינוי  תוך אישי ובינאישי כדי לייצר סגנון ההורי שיאפשר סביבה  אופטימלית להתפתחותו של המתבגר. סגנון הורי זה שונה ממה שהיה מול ילדים צעירים ודורש תנועה בין גמישות לבין  גבולות, בין עקביות לבין שינוי וכן יכולת להכיל מורכבות אישית ולנהל קונפליקט מבלי "למחוק" את המתבגר או את עצמם. ניתן לתאר את יחסי המתבגר עם הוריו כמעגל הנע מה"תוך אישי" ל"בין אישי" וחוזר חלילה : המתבגר מעורר אצל ההורה תחושות ורגשות שונים , וההורה מגיב מתוך עולמו הפנימי באופן מותאם או פחות מותאם למתבגר. בהתאם לכך המתבגר ממשיך להגיב להורה מתוך עולמו האישי, ההורה מגיב שוב - וכן הלאה, עד שנוצר דפוס משפחתי. בטיפול אנו מעוניינות להתייחס למעגל כולו ולתנועה של בני המשפחה בתוכו. (cyclical psychodynamics- wachtel 2014)

 

הגישה ההתייחסותית בפסיכותרפיה, המתמקדת בהתבוננות בהתפתחות הפרט בתוך קשר, מתאימה מאד לעבודה עם הורים למתבגרים. במסגרת טיפולית זו המטפל מחזיק בהבנה  שקיים קשר הדוק בין העולם הפנימי – המודע והלא מודע, של הפרט לבין האופן בו הוא תופס את האחר, ויוצר קשר עמו. באופן זה המטפל יכול לנוע בין שתי פרספקטיבות זו של המתבגר וזו של ההורה.  

 

ביום עיון זה נתמקד בעבודה עם הורים למתבגרים: נציג תחילה שנויים מרכזיים בגיל ההתבגרות, המשפיעים על הקשר עם ההורים, נתייחס לאתגרים הניצבים בפני הורים למתבגרים ולאחר מכן  נסקור מספר מושגים מן הגישה ההתייחסותית המשמשים אותנו בעבודתנו, כגון התפתחות ההכרה ההדדית והכלת מתח דיאלקטי(בנג'מין), ידע יחסים מובלע(implicit relational knowledge  ליונס- רות), וattachment- individuation (ליונס רות)negotiation of paradox(פייזר). בחלקו השני של יום העיון נציג עקרונות למודל הטיפולי המתבסס על הבנות אלו- הכולל התייחסות לעמדה הטיפולית, יצירת ברית טיפולית, הערכה, תכנון ויישום של התערבויות עם הורים תוך הדגמת עקרונות אלו בוינייטות טיפוליות הלקוחות מעבודה טיפולית עם הורים.

 

 

על המרצות:

 

דר' אסתר במברגר - פסיכולוגית קלינית מומחית, עוסקת בטיפול בילדים נוער והורים בקליניקה פרטית במודיעין,  בוגרת תוכנית הכשרת סגל הדרכה והוראה של מכון חרוב למודל פסיכותרפיה ילד הורה – CPP שפותח על ידי אליסיה ליברמן ופטריסיה ואן הורן. פסיכולוגית בכירה בבתים הטיפוליים של עמותת אור שלום. מרצה בתוכנית הגל החדש בפסיכותרפיה במרכז הבינתחומי בהרצליה. עבדה כמרצה  קלינית בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים

 דר' אוריה תשבי - פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה, ניהלה את שירותי הייעוץ הפסיכולוגים באוניברסיטה העברית. מרצה בכירה קלינית בבית הספר לעבודה סוציאלית ובחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית , וכן מטפלת במתבגרים, הורים, מבוגרים וזוגות  בקליניקה פרטית.  עוסקת במחקר על התהליך הטיפולי, ובפרט הקשר בין מטפל ומטופל והשפעתו על התקדמות הטיפול ותוצאותיו.

 

 

תכנית יום העיון:

 

0800 - התכנסות 

0830 - הורים ומתבגרים –הסתכלות מנקודת מבט אינטגרטיבית

1000 - הפסקת קפה

1030 - עקרונות הערכה וטיפול

1200 - ארוחת צהרים

1230 -המחשה באמצעות דוגמא קלינית של טיפול במתבגרת והוריה 

1345 - שאלות ודיון 

1400 - סיום

 

 

 

 

קריאה מומלצת 

 

ארון, ל. (2013) . המפגש: הדדיות ואינטרסובייקטיביות בפסיכואנליזה. תל אביב, עם עובד

פרק 2: התיאוריה ההתייחסותית וגבולותיה: פסיכולוגיה של אדם אחד ושל שני אנשים, עמ' 62-97

בנגמין, ג'. (1990) הכרה והרס. בתוך : מיטשל, ס. וארון, ל. (2013). פסיכואנליזה התייחסותית :

צמיחתה של מסורת. תל-אביב, תולעת ספרים. 

 

Doctors, S. R. (2000). Attachment-Individuation: I. Clinical Notes Toward a Reconsideration of" Adolescent Turmoil". Adolescent psychiatry, 25, 3-16.

 

Garcia Preto, Nadia (2015). Transformation of the family system during adolescence.   In: Carter, B., & McGoldrick, M. (2015, 4th  edition). The expanded family life cycle: Individual, family and social perspectives. Boston: Allyn & Bacon. Chapter 15.

 

Hughes, D. (2007). Attachment Focused Family Therapy. New York: W.W. Norton & Company.Chapter 5- working with the parents

 

Jacobs, L. (2006). Parent-centered work: A relational shift in child treatment. Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, 5(2), 226-239.

 

Slade, A. E. (2008). Mentalization as a frame for working with parents in child psychotherapy. In E. L. Jurist, A. E. Slade, & S. E. Bergner (Eds.), Mind to mind: Infant research, neuroscience, and psychoanalysis: Other Press

 

Wachtel, P. (2014). An integrative relational point of view. Psychotherapy, 51(3) pp. 342-349 

 

 

עלות יום עיון: 220 ש״ח, 180 ש״ח לסטודנטים ומתמחים

*תינתן הנחה קבועה לנרשמים לשלוש פעילויות ומעלה

 

להרשמה אנא שלחו מייל ל - machonsadot@gmail.com

או התקשרו לכריס - 0527341212

 

 

יצירת קשר:

מוקד הפניות – 052-6405776

פקס – 072-2740329