אבחון הפרעות קשב וריכוז

תהליך האבחון שאנו מציעים במכון "שדות" להפרעות קשב אצל מתבגרים ומבוגרים כולל:

 

  • ראיון פסיכולוגי רחב (אינטייק) – ראיון מובנה, עם דגש תפקודי. הכולל תולדות חיים מפורטים. הראיון מתמקד בקריטריונים הדרושים לאבחון הפרעת הקשב, ותוך ביצוע מדוקדק של אבחנה מבדלת.

 

  • אבחון ממוחשב עדכני ומתוקף (על-ידי תוכנת BRC).

 

  • סדרת שאלונים עדכניים, מובנים ומתוקפים לאבחון ADHD ולאבחנה מבדלת.

 

  • הפניה לבדיקה משלימה נוירולוגית, פסיכיאטרית או רפואית אחרת.

 

  • דוח כתוב מפורט, שיחת משוב והמלצות להמשך 

לפרטים נוספים: 

מוקד שדות – 052-6405776

או במייל: mokedsadot@gmail.com

למידע נוסף בנושא:

- רקע של הפרעות קשב וריכוז

-הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

-אבחון הפרעות קשב וריכוז

-אבחון ממוחשב להפרעות קשב וריכוז - BRC

-אבחון ממוחשב להפרעות קשב וריכוז - MOXO
 

 

הפרעות קשב וריכוז – רקע 

 

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder)  היא הפרעה נוירו-פסיכולוגית התפתחותית ומתמשכת. תסמיניה העיקריים הם קשיי קשב וקשיי ריכוז (קושי בהתמקדות במשימה ובשמירת קשב-מתמשך), היפראקטיביות (אי-שקט ופעלתנות יתר) ואימפולסיביות )פזיזות, קושי לשלוט בדחפים ולעכב התנהגות). עם זאת, לא כל התסמינים חייבים להופיע כדי לענות על הקריטריונים לאבחנה של  הפרעת קשב. המופע של הפרעת הקשב הינו הטרוגני, כך שאצל כל אדם היא עשויה לקבל ביטוי באופנים שונים. 

 

הפרעת קשב היא תופעה שכיחה המוערכת בכ-5%-10% מהאוכלוסייה. היא מתפתחת החל מחמש השנים הראשונות לחיים וניתן למצוא אותה בכל שכבות הגיל‏. הפרעת קשב יכולה לבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים‏, ולהפריע בלמידה, עבודה, יחסים בין אישיים וטיפול בעצמי . בהתאם לכך, הפרעת קשב צריכה להיות מאובחנת באופן מקיף ומדוייק, ולאחר מכן מטופלת באופן יעיל‏. בנוסף, הפרעת קשב מאופיינת בתחלואה נלווית משמעותית, כך שלעתים קרובות קיים יותר ממקור אחד הגורם לתסמינים. איתור או שלילה של מקורות נוספים לתסמינים נעשה במסגרת תהליך אבחון הפרעת קשב, ומסייע להתאים את הטיפול לכל אדם באופן אישי.

 

יש לציין, כי על-אף על פי שהתפקוד האקדמי עלול להיפגע בעקבות הפרעת קשב, היא כשלעצמה איננה מהווה "לקות למידה‏". כלומר, אין בהכרח קשר בין המנגנונים העומדים בבסיס לקויות הלמידה העיקריות (דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה (לבין אלו של הפרעת קשב‏. למרות שעל-פי רב נמצא כי התפקוד בתחום האקדמי נפגע מהפרעת קשב, אין זה הכרחי, וההפרעה בהחלט יכולה לפגוע גם בתחומים שאינם אקדמיים (יחסים חברתיים, משפחתיים, תפקוד תעסוקתי וכד').

 

הפרעות קשב אצל מבוגרים

 

התמונה האופיינית למבוגרים הסובלים מהפרעת קשב כוללת תפקוד לקוי מאד בתחומים אקדמיים (פרישה ממסגרות לימודיות או סיומן רק לאחר מאמצים עצומים ועיכובים רבים), ופגיעה בכל התחומים הקשורים בתפקוד הניהולי (EXECUTIVE FUNCTION). מרכיב ההיפראקטיביות נוטה לרדת בגיל מבוגר, כפי הנראה על רקע שינויים באונה הפרונטלית ומציאת פתרונות אישיים שונים (לדוגמה, שימוש בחומרים).

 

כיום, מקובל לראות בהפרעת קשב כגורמת ללקויות רבות, הניתנות לחלוקה על-פי 3 מרכיבים עיקריים:

 

  • לקות קשב – קושי למקד תשומת לב, אי-הקשבה, מוסחות. קושי לעקוב אחר משימה, חוסר ריכוז במשימה, קושי לשמר קשב מתמשך, פגיעה בזכרון עבודה, אבדן קו מחשבה.

  • לקות בתפקוד הניהולי – קשיי התארגנות, דחיינות, חוסר התמדה במשימות, אי-עמידה בזמנים, קושי בתכנון.

  • לקות במנגנון הויסות – קושי בויסות רגשי (נטיה לחרדה, התפרצויות, מצבי רוח), קושי בויסות חושי , קושי בויסות שינה (יום לילה), קושי בויסות גירויים והסחות דעת.

 

אבחון הפרעת קשב וריכוז

 

על-אף שכיום אבחון הפרעות קשב יכול להתבצע כבר בגילאי בית-הספר, עדיין אנשים רבים מגיעים מגיעים לאבחון הפרעת קשב בשלב מאוחר יותר, כאשר הם כבר עלולים לסבול מדימוי עצמי נמוך, מהישגים לימודיים נמוכים, מקשיים חברתיים ומבעיות בהתנהגות. במצבים אלו קבלת האבחנה יכולה לשנות בדיעבד את התפיסה של האדם את עברו ולהוות נקודת מפנה בחייו. לאחר עשורים של התמודדות עם קשיים בלתי מאובחנים שלא זכו לקבלת מענה מתאים, האבחנה מספקת לבעיות שהתעוררו בעקבות הפרעת הקשב הסבר בעל חשיבות רבה למאובחנים ובני משפחותיהם וכמובן מאפשרת קבלת טיפול מתאים, שעשוי לשנות דרמטית את אורח ואיכות חייהם. על כן, עבור כל שכבות הגיל, יש לפנות לאבחון בכל מקרה בו מועלה חשד כלשהו לקיומה של הפרעת קשב.

 

כדי לבדוק האם הקשיים שעוררו את החשד הראשוני אכן נובעים מהפרעת קשב יש לפנות לאיש מקצוע מוסמך. על פי משרד הבריאות שני אנשי המקצוע המוסמכים לאבחן הפרעת קשב הם פסיכולוג מומחה או רופא  (נוירולוג או פסיכיאטר(. באבחנה של הפרעת קשב לאדם מסוים חייבת להיות עדות ברורה לפגיעה תפקודית בבית, בבית-הספר או בעבודה וחלק מהתסמינים צריך להתקיים לפחות בשתי מסגרות שונות‏.

 

להפרעת קשב ישנם אספקטים רבים מתחומים שונים: נוירולוגיים, פסיכיאטריים, מוטוריים, שפתיים, לימודיים, חברתיים, פסיכולוגיים ומשפטיים‏. יש להתחשב במורכבות זו בזמן האבחון ולשאוף לתת מענה מתאים לכל הצרכים במסגרת המערכת הטיפולית. על כן, התרשמות קלינית כללית או תיאור כללי של תחומי הקשב וההתנהגות אינם מספיקים לצורך קביעת אבחנה של הפרעת קשב.  אבחון הפרעת קשב הוא תהליך מורכב לנוכח האופי הרב-ממדי שלה וכולל התייחסות למרכיבים רגשיים, חברתיים, לימודיים והתנהגותיים.

 

משום שאין כלי אבחון בודד שנותן תשובה ברורה לגבי קיומה של הפרעת קשב , תוקף של אבחון הפרעת הקשב גדל ככל שהוא נשען על יותר מקורות, אשר אינם תלויים זה בזה‏. להפרעת קשב קיימת תחלואה נלווית מרובה ומסועפת והאבחון חייב לכלול התייחסות לכך במסגרת הערכה של  אבחנה מבדלת‏. כלומר, יש לבדוק האם קיימים גורמים נוספים הפוגעים בתפקוד מלבד הפרעת הקשב, או כאלה שמסבירים את התסמינים באופן טוב יותר‏. תסמין מסוים יכול להיגרם על ידי תהליכים או קשיים שונים‏. לאור זאת, בשלב האבחון ישנה חשיבות רבה לוודא שאכן מדובר בהפרעת קשב, ושהתסמינים אינם נובעים מהפרעות או בעיות אחרות‏. שכן קיימות תסמונות רפואיות ומצבים שונים המחקים תסמינים של הפרעת קשב,  אך דורשים טיפול ספציפי שונה.

 

אבחון ממוחשב להפרעות קשב וריכוז - BRC

 

מחקרים עדכניים בתחום הקשב מראים כי יכולת הקשב של האדם מתבססת על ארבעה תפקודים שונים:


1. קשב מתמשך - היכולת לשמור על קשב לאורך זמן מבלי לרדת ברמת הביצוע. ילדים המתקשים בתחום זה עשויים להתחיל "לחלום" תוך כדי קריאת ספר, להרגיש חוסר שקט ורצון לזוז ולפטפט בזמן הקשבה בכיתה.

 

2. קשב סלקטיבי - היכולת למקד את הקשב רק במטלה מסוימת, ולהתעלם מגירויים שמסביב שאינם קשורים למטלה בה אנו עוסקים כרגע. בעיה בתחום זה תתבטא בקושי להקשיב למורה בזמן שהילדים לידי מדברים על נושאים אחרים.

 

 3. פיצול קשב - היכולת להפנות תשומת לב ולקחת בחשבון יותר מנושא אחד בו זמנית. כאשר פיצול הקשב אינו טוב לא נוכל גם לראות טלביזיה וגם לענות על שאלות.

 

4.התפקודים הניהוליים - התפקודים הניהוליים אחראים ליכולות חשובות מאד כמו תכנון, ארגון, למידה מטעויות, הסתגלות למצבים משתנים ועוד. קושי בתפקודים הניהוליים יכול להפריע בלמידה ובפתרון של בעיות, בארגון ומילוי מטלות. (למשל, להתארגן  בבוקר על מנת להגיע לביה"ס לבושים, בזמן ועם תיק מצויד). 

 
אבחון BRC הוא אבחון ממוחשב להפרעת קשב וריכוז, זהו האבחון היחידי אשר בודק את כל 4 תפקודי הקשב  ולכן היכולת שלו לתת מענה רחב ומדויק רבה יותר. לכן, אבחון ה-BRC  מספק תמיכה בהחלטות טיפוליות באופן שיענו על צרכי הנבדק בצורה האופטימאלית :
דוחות BRC נותנים תמונה רחבה ומפורטת של כוחות הנבדק לצד הקשיים., מאפשרים בדיקה של קשיי הנבדק גם ביחס לנורמה של בני גילו וגם ביחס לעצמו (לעתים מתפתחות יכולות של פיצוי אל מול הקשיים).
בודקים בצורה מעמיקה את נושא הקשיים בתכנון וארגון שמהווים פעמים רבות חלק חשוב בתמונה של הפרעת הקשב.


הדוחות מספקים "מדד ADHD" אשר פותח ותוקף בצורה מחקרית ויכול לתת תמונה מדויקת לגבי רמת ההפרעה, באיזה מתפקודי הקשב היא באה לידי ביטוי ומהי הדרך הכי נכונה לעזור למי שמתמודד איתה.
האבחון ניתן לביצוע ללא בדיקה חוזרת עם ריטלין. יחד עם זאת ועל פי שיקול דעת של רופא מטפל, ניתן בקלות ובצורה מקצועית ומבוקרת לערוך בדיקה חוזרת עם ריטלין. הדוחות המתקבלים מציגים תמונה רחבה של ההשפעה הטיפולית, תוך השוואה גרפית, נוחה למעקב, לתוצאות האבחון הראשון.

 

אבחון ה-BRC  מספק סיוע באבחנה מבדלת בין קשיים בקשב וריכוז לבין קשיים ממקור אחר (למשל, לקויות למידה או מצבים רגשיים):
באבחנה המבדלת שוללים סיבות אפשריות שונות העלולות לגרום לתסמינים דומים של הפרעת הקשב (חשוב כדי להתאים את הטיפול הנכון). אבחון BRC מסייע לעריכת אבחנה מבדלת במספר אופנים:

אבחון BRC מספק מידע גם על תפקודים קוגניטיביים חשובים נוספים (בנוסף לתפקודי הקשב): זיכרון שמיעתי וחזותי, ארגון ותכנון, שפה ומוטוריקה.

אבחון BRC הוא האבחון הממוחשב היחידי אשר מכיל גם ממצאים רגשיים המסייעים עוד יותר בהבנת התמונה, בקבלת אבחנה ובהחלטה באשר להתערבות הטיפולית הטובה ביותר עבור כל נבדק ונבדק. 

חשוב לציין כי אבחון BRC אינו מחליף התייעצות עם איש מקצוע, אלא מסייע בהחלטות אבחוניות וטיפוליות.
 

לקריאה בנושא אבחון ה-BRC באתר בטיפולנט לחצו כאן

 

אבחון ממוחשב להפרעות קשב וריכוז - MOXO -  

מבדק ה-MOXO הינו כלי עזר מדעי המסייע באבחון קשב וריכוז. מוקסו מעניק סימוכין מדעיים ומידע מדיד, המסייע הן בתהליך של אבחון קשב  וריכוז והן בהתאמת תהליך הטיפול.

מכיוון שהפרעת הקשב באה לידי ביטוי בביצוע, אחת מהדרכים המקובלות לאבחן את קיומה של ההפרעה היא לבדוק את ביצועיו של הנבדק, תוך כדי ביצוע משימות הדורשות קשב וריכוז מתמשך.

מבדק המוקסו הוא מבדק ממוחשב מסוג (CPT (Continues Performance Test, שמטרתו היא להעריך את יכולת הקשב של הנבדק  לזמן מתמשך ויכולת לעיכוב תגובות. במהלכו מוצג לנבדק רצף של גירויים. המבחן מאבחן את זמן התגובה של הנבדק ואת דיוק הביצועים שלו ומסייע לקבוע את שיטות הטיפול לאחר האבחון. המוקסו נמשך כ- 15-18 דקות, וניתן לבצעו עם או ללא ריטלין.

המוקסו בודק את ביצועי הנבדק בצורה מדידה ואובייקטיבית וללא צורך ב"תיווך", ולכן יכול לשמש כלי עזר משמעותי וחיוני, כחלק מתהליך האבחון של הפרעת קשב. המבחנים הממוחשבים הקיימים היום מספקים תועלת קלינית נמוכה.

מבחן מוקסו הינו המבדק היחיד לאבחון קשב וריכוז שתוקף גם בישראל ושכולל נורמות ישראליות באבחון קשב וריכוז.

המדדים הקשביים הנמדדים במבדק ה-MOXO הינם: קשב, היפראקטיביות, אימפולסיביות ותזמון.כל מדד נמדד כמותית ו ביחס לנורמה (גיל ומגדר). כל מדד נמדד כמותית תחת השפעה סביבתית אותה מדמה מערכת מסיחים.

ארבעת המדדים ביחד מייצרים פרופיל קשבי אישי ומאפשרים תמונת מצב מדויקת של התפקוד הקשבי.

ה- MOXO מאפשר למאבחן הערכה בנוגע ליעילות הטיפול התרופתי, תורם לאבחון כאשר המקרה הוא מורכב או כאשר קיימת סתירה בדיווח בין המורה להורים. הוא נותן מפה ממוקדת לגבי סוג הקשיים, ומאפשר אבחנה בין סביבות עבודה שונות.

לקריאה בנושא אבחון ה-MOXO באתר בטיפולנט לחצו כאן

לפרטים נוספים וברור לגבי איבחונים: 

מוקד שדות – 052-6405776

או במייל: mokedsadot@gmail.com

 

 

 

 
 
 
 
 
צור קשר

שם *

אימייל *

נושא

הודעה

יצירת קשר:

מוקד הפניות – 052-6405776

פקס – 072-2740329